loading...

TikaMod

عمومي

بازدید : 762
11 زمان : 1399:2

ويتامين D چيست؟ ويتامين D كه به عنوان ويتامين نور خورشيد هم شناخته مي‌شود، توسط بدن و زماني كه در معرض نور آفتاب قرار گرفته باشد، ساخته مي‌شود. وجود ميزان كافي از اين ويتامين در خون، به دلايل متعددي اهميت دارد. اين ويتامين علاوه بر سلامت استخوان و دندان مي‌تواند بدن را در برابر سرطان، ديابت نوع يك و ام اس محافظت كند. ويتامين دي موجب سلامت سيستم ايمني بدن، مغز و سيستم عصبي مي‌شود، ميزان انسولين خون را تنظيم مي‌كند و موجب كنترل ديابت مي‌شود، عملكرد ريه‌ها و سلامت قلبي و عروقي را حمايت مي‌كند و بر روي ژن‌هايي كه در رشد سرطان نقش دارند، اثر مي‌گذارد. اگر دوست داريد بدانيد علائم كمبود ويتامين D چيست و در چه غذاهايي وجود دارد، اين مقاله را تا انتها بخوانيد.


ويتامين D چيست؟علائم كمبود ويتامين دي
ويتامين D برخلاف اسمش نوعي هورمون اوليه است و در واقع ويتامين نيست. چون ويتامين‌ها موادي هستند كه بدن نمي‌تواند آنها را توليد كند و بايد از طريق رژيم غذايي دريافت شوند. ولي ويتامين دي با جذب نور خورشيد، در بدن توليد مي‌شود.
ويتامين دي براي استحكام و سلامت استخوان‌هاي بدن و دندان‌ها ضروري است. ويتامين D را مي‌توانيد با كمك نور خورشيد و توسط پوست بدن و يا از طريق رژيم غذايي دريافت كنيد تا با كمك به جذب كلسيم، از استخوان‌هايتان محافظت كند. همه ما خوب مي‌دانيم كه كلسيم براي سلامت استخوان و دندان تا چه اندازه‌اي اهميت دارد، ولي شايد اين نكته كمي مورد بي‌توجهي قرار گرفته باشد كه بدون وجود ويتامين دي كافي در بدن، جذب كلسيم به راحتي انجام نمي‌شود. پس كمبود كلسيم و ويتامين دي به هم مرتبط هستند. خصوصاً در اوايل كودكي كه رشد استخوان‌ها و بزرگ شدنشان به سرعت انجام مي‌گيرد، كلسيم مهم‌تر مي‌شود. گفته مي‌شود ميزان كافي ويتامين دي به جذب فسفات هم كمك مي‌كند.
قرص ويتامين دي
كمبود ويتامين دي به اين معني است كه استخوان‌هاي بدن شما محافظت و حمايت كافي براي رشد و تراكم بيشتر را دريافت نمي‌كنند. با توجه به مطالعاتي كه اخيراً انجام شده است، ۲۰ درصد از افراد بزرگ‌سال و حدود ۱۵ درصد از نوجوانان دچار كمبود ويتامين دي هستند.
سنين قبل از سي‌سالگي، بهترين زمان است كه استخوان‌هاي بدن بيشترين تراكم لازم را بسازند. بعد از اين سن، يعني همان سي‌سالگي تراكم استخوان‌ها كم مي‌شود و حفظ تعادل و همچنين قدرت ماهيچه‌ها را تحت تأثير قرار مي‌دهند. به همين دليل است كه با بالا رفتن سن، خطر پوكي استخوان و شكستگي آنها در اثر زمين افتادن بالا مي‌رود. بعد از ۳۰ سالگي مصرف و جذب ويتامين دي همچنان جايگاه مهم خود را حفظ مي‌كند چرا كه لازم است اين اطمينان را به شما بدهد تا با پا گذاشتن به سن مي‌تواند تراكم استخوانتان را حفظ كند.
ويتامين Dدر افراد بالاي ۶۰ سال خطر افتادن به دليل از دست دادن تعادل و ضعف عضلات كه از علائم كمبود ويتامين دي هستند، را كاهش مي‌دهد. بايد بدانيد در اين افراد افتادن بر روي زمين يك عامل ريسك‌پذير براي شكستن استخوان محسوب مي‌شود. براي تعيين دز مناسب مصرفي به صورت قرص ويتامين دي بايد همراه با تست خون، به پزشك مراجعه كنيد.
چه چيزي باعث كاهش ويتامين دي مي‌شود؟منابع ويتامين دي
ويتامين دي در مواد غذايي يافت مي‌شود ولي مقدار آن اندك است و اين معنا را دارد كه مقدار لازم ويتامين دي براي بدن تنها از طريق رژيم غذايي تأمين نمي‌شود. منبع اصلي ويتامين دي نور خورشيد اين و در ماه‌هاي سرد سال كه شايد با توجه به موقعيت جغرافيايي نور آفتاب كمتر باشد، بسيار مهم است كه مقدار زيادي از ويتامين مورد نياز خود را با استفاده از مكمل‌ها دريافت كنيد. به همين دليل است كه در بسياري از شهرهاي باراني و ابري خصوصاً در فصل زمستان، ساكنين شهر از دچار كمبود ويتامين هستند.
چه افرادي در خطر ابتلا به كمبود ويتامين دي هستند؟علائم كمبود ويتامين دي
برخي از افراد جامعه نسبت به ديگران آسيب‌پذيرتر هستند و ممكن است بيشتر از آنها به كمبود ويتامين دي مبتلا بشوند. اين عبارت‌اند از: نوزادان، كودكان زير ۴ سال، خانم‌هاي باردار و شيرده، افراد بالاي ۶۵ سال، افرادي در معرض كم نور خورشيد قرار دارند و اغلب پوست خود را در برابر آفتاب مي‌پوشانند و در اغلب اوقات در خانه هستند و افرادي كه پوست‌هاي تيره‌تري دارند.
اين نكته را بايد ذكر كرد كه كودكان زير ۶ ماه نبايد در معرض آفتاب مستقيم قرار بگيرند و بهتر است در ماه‌هاي فروردين تا شهريور اين توصيه‌ها را براي نوزاد خود جدي بگيريد:
استفاده از لباس مناسب مانند كلاه و عينك آفتابيزير سايه بمانيداز كرم ضد آفتاب مخصوص استفاده كنيدبيشتر بدانيد: راهنماي خريد كرم ضد آفتاب
علاوه بر اهميت مصرف ويتامين دي در بارداري، براي اينكه مطمئن شويد فرزند زير ۵ سالتان ميزان مورد نياز ويتامين دي را دريافت كرده‌اند، از مكمل‌هاي دارويي استفاده كنيد.
ويتامين دي در چه غذاهايي است؟ويتامين دي در چه غذاهايي است
همان‌طور كه همه مي‌دانيد و پيش از اين نيز گفته شد، منبع اصلي ويتامين دي نور خورشيد است. با وجود اينكه ويتامين دي مورد نياز بدن را به سختي مي‌توان تنها از مصرف مواد غذايي جذب كرد، ولي بهتر است مواد غذايي و خوراكي‌هايي را كه داراي ميزان بالايي از اين ويتامين هستند را بشناسيد و بدانيد ويتامين دي در چيست. اين خوراكي‌ها شامل ماهي‌هاي چرب مانند سالمون، ساردين و شاه ماهي، مواد غذايي غني شده با ويتامين دي مانند لبنيات غني، آب پرتقال، شير سويا، غلات، پنير و زرده تخم مرغ هستند كه به عنوان منابع ويتامين دي در طب سنتي هم شناخته مي‌شوند.
خريد انواع ماهي، ميگو و خاويار از سوپرماركت ديجي‌كالا
آنچه در مورد ويتامين دي اهميت دارد، دانستن اين نكته است كه لزومي ندارد صبر كنيد تا به كمبود ويتامين دي مبتلا شويد تا بعد از آن به فكر تأمين ميزان مورد نياز و يا مصرف مكمل و قرص‌هاي دارويي حاوي ويتامين دي و يا آمپول ويتامين دي بيفتيد. بهتر است مصرف اين قرص‌ها را به صورت مداوم و به ميران ماهي يك عدد مصرف كنيد. البته دز مصرفي شما به ميزان ويتامين موجود در بدنتان دارد و بهتر است براي اطمينان خاطر، آزمايش خون دهيد. اين ميزان با توجه به سن، نوع پوست و حتي بيماري‌هاي ديگري كه ممكن است وجود داشته باشد، متغير است.
مصرف ويتامين D براي كودكان زير ۵ سال ضروري است و بايد به طور مرتب تأمين شود. براي اينكه از نور خورشيد بهره ببريد،

منبع:.digikala.

نظرات این مطلب

تعداد صفحات : 5

درباره ما
موضوعات
آمار سایت
  • کل مطالب : 69
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • بازدید امروز : 13
  • بازدید کننده امروز : 1
  • باردید دیروز : 5
  • بازدید کننده دیروز : 0
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 102
  • بازدید ماه : 20
  • بازدید سال : 11903
  • بازدید کلی : 2981862
  • <
    اطلاعات کاربری
    نام کاربری :
    رمز عبور :
  • فراموشی رمز عبور؟
  • خبر نامه


    معرفی وبلاگ به یک دوست


    ایمیل شما :

    ایمیل دوست شما :



    کدهای اختصاصی