loading...

TikaMod

عمومي

بازدید : 311
11 زمان : 1399:2

به گزارش گروه وبگردي باشگاه خبرنگاران جوان؛ ويتامين D يكي از مهم ترين ويتامين هايي است كه براي حفظ سلامتي بدن به آن نياز داريم. به ويتامين دي «ويتامين خورشيد» هم مي گويند چون اين ويتامين در واكنش به قرارگيري در معرض پرتوهاي فرابنفش خورشيد در بدن ما توليد مي شود و در واقع خورشيد اصلي ترين منبع اين ويتامين است. در ادامه به فوايد، نشانه هاي كمبود و منابع مختلف اين ويتامين مي پردازيم.


همه چيز درباره فوايد شگفت انگيز ويتامين D براي بدن !
بيشتربخوانيد : ۶ نشانه خاموش پوكي استخوان
ويتامين دي
ويتامين D براي توليد و استحكام استخوان، حفظ توانايي هاي شناختي، سلامت مفاصل، عملكرد مناسب سيستم ايمني، كنترل قند خون و برخورداري از يك روحيه ي خوب ضروري است.
همچنين ويتامين دي مي تواند از بسياري از بيماري ها از جمله پوكي استخوان، ديابت، چاقي و افسردگي جلوگيري كند و ريسك بروز بيماري هايي مثل بيماري هاي خود ايمني، سرطان، آسم، بيماري هاي قلبي، ام اس، اوتيسم و آلزايمر را كاهش دهد. از طرفي، ويتامين دي باعث مي شود مادران در دوران بارداري از سلامتي بيشتري برخوردار باشند، احتمال زايمان زودرس و نياز به سزارين در آن ها كمتر شود و فرزندان سالم تري داشته باشند. طبق تحقيقات، هر چه سطح ويتامين دي كمتر باشد خطر مرگ بر اثر هر عاملي بيشتر مي شود. در مجموع اين ويتامين طول عمر را بيشتر مي كند.
يك آزمايش خون ساده ميزان ويتامين دي بدن شما را به راحتي تعيين مي كند. اگر ريسك فاكتورهاي زير را داريد حتما اين آزمايش را انجام دهيد:
دائما كرم ضد آفتاب مي زنيد، از خورشيد دوري مي كنيد يا به ندرت به فضاي آزاد مي رويد و يا در مناطقي زندگي مي كنيد كه به دليل نوع آب و هوا كمتر از نور خورشيد بهره مند هستند. از آنجايي كه خورشيد مهم ترين منبع ويتامين دي است، در پاييز و زمستان به ميزان قابل توجهي از اين ماده ي حياتي محروم مي شويم و در تابستان هم با زدن كرم ضد آفتاب، بخش عمده ي پرتوهاي خورشيد به پوست نمي رسد.
لبنيات مصرف نمي كنيد يا گياهخوار هستيد. مواد غذايي كمي به طور طبيعي حاوي ويتامين دي هستند و حتي مواد غذايي غني شده با اين ويتامين هم نمي توانند نياز روزانه ي بدن به ويتامين دي را تأمين كنند.
مبتلا به نوعي بيماري التهابي روده مثل بيماري كرون يا كوليت زخمي هستيد.
مسن هستيد. با بالا رفتن سن توانايي پوست در توليد ويتامين دي كاهش مي يابد. به همين دليل با افزايش سن بايد ويتامين دي بيشتري دريافت كنيد چون بدن تان به اندازه ي قبل نمي تواند ويتامين دي توليد كند.
اضافه وزن داريد يا چاق هستيد. ويتامين دي محلول در چربي است يعني به راحتي جذب سلول هاي چربي مي شود. بنابراين هر چه سلول هاي چربي در بدن بيشتر باشند، ويتامين d بيشتري در آن ها حل مي شود و مقدار كمتري از آن براي استفاده ي بدن باقي مي ماند.
داروهايي مصرف مي كنيد كه توليد ويتامين دي در بدن را مختل مي كند، مثل داروهاي ضد صرع و گلوكوكورتيكوئيدها.سابقه ي ابتلا به پوكي استخوان در خانواده ي شما وجود دارد. بر اثر اين بيماري، بخش زيادي از استخوان هاي بدن از دست مي رود و يا بدن قادر به جبران استخوان از دست رفته نيست.
نشانه هاي كمبود ويتامين دي چه هستند؟
ويتامين d
كمبود شديد ويتامين دي باعث بروز راشيتيسم در كودكان و بيماري نرم استخواني در بزرگسالان مي شود. اين بيماري ها در صورت درمان نشدن مي توانند منجر به بدن درد، نرم و شكننده شدن استخوان ها و درد و ضعف عضلاني شوند. با اين حال، تحقيقات نشان مي دهد كمبود خفيف اين ويتامين هم در بروز بيماري هاي قلبي، ديابت، آرتروز، ام اس و سرطان تقش دارد. كمبود ويتامين دي نشانه هايي دارد كه اگر آن ها را در خود مي بينيد لازم است يك آزمايش خون بدهيد تا سطح اين ويتامين در بدن تان مشخص شود:
احساس خستگي دائمي: هميشه و حتي با وجود خواب كافي، احساس خستگي مي كنيد.
افسردگي
عرق پيشاني: اغلب و حتي زماني كه گرم تان نيست و فعاليت بدني زيادي نداريد، پيشاني تان عرق مي كند.
استخوان درد: اغلب، به ويژه در زمستان ها از دردهاي عضلاني و استخواني رنج مي بريد. همچنين صبح ها مفصل هايتان كمي خشك و سفت مي شوند. بيشتر اين دردها، علائم بيماري نرم استخواني هستند.
شكستگي هاي تنشي استخوان: كمبود ويتامين دي خطر بروز شكستگي هاي تنشي استخوان را بالا مي برد. شكستگي هاي تنشي استخوان به شكستگي هاي ناكامل استخوان اطلاق مي شود كه در اثر فشارهاي كم اما تكرار شونده و همينطور ضعف استخوان به وجود مي آيند.
بد خواب شدن
دائما بيمار شدن: كمبود ويتامين دي باعث تضعيف سيستم ايمني بدن مي شود، در نتيجه دائما بيمار مي شويد.

منبع:.yjc

نظرات این مطلب

تعداد صفحات : 5

درباره ما
موضوعات
آمار سایت
  • کل مطالب : 69
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • بازدید امروز : 69
  • بازدید کننده امروز : 1
  • باردید دیروز : 3
  • بازدید کننده دیروز : 0
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 70
  • بازدید ماه : 9503
  • بازدید سال : 11871
  • بازدید کلی : 2981830
  • <
    اطلاعات کاربری
    نام کاربری :
    رمز عبور :
  • فراموشی رمز عبور؟
  • خبر نامه


    معرفی وبلاگ به یک دوست


    ایمیل شما :

    ایمیل دوست شما :



    کدهای اختصاصی