loading...

TikaMod

عمومي

بازدید : 775
11 زمان : 1399:2

۱۳ دليل عجيب مبني بر برتري زاغ‌ها و كلاغ‌ها بر ديگر پرندگان فيس‌بوك تلگرام ذخيره هوش پديده‌اي مختص انسان نيست و حيوانات در برخي موارد عملكرد شگفت‌انگيزي از خود بروز مي‌دهند.

تخفيفانمطمئنا هر كدام از شما به نوعي از حيوانات علاقمند هستيد و ممكن است حيوان مورد علاقه‌ي شما بسيار با‌هوش باشد. اما پرندگاني مانند زاغ و كلاغ بسيار خاص هستند. در‌ واقع، اين پرندگان، يكي از انواع با‌هوش‌ترين پرندگان جهان هستند. در ادامه به برخي از دلايلمان مبني بر با‌هوش بودن اين پرندگان با شكوه را ارائه مي‌كنيم.
۱- كلاغ‌ها مي‌توانند روابط علت و معلولي حوادث را درك كننددر بررسي نوعي از كلاغ‌ها‌ي اسكاتلندي، يك كلاغ در يك محوطه‌ي بسته نگه‌داري مي‌شود و براي دست‌يافتن به غذا‌ي خود بايد از يك تكه چوب استفاده كند. اين آزمايش در دو حالت انجام شد:
در حالت اول، انساني به محوطه وارد مي‌شود، به تكه چوب مخفي اشاره مي‌كند و سپس خارج مي‌شود. در اين حالت، كلاغ، با خيالي آسوده چوب را برداشته و با استفاده از آن به غذاي خود مي‌رسد. در حالت دوم، انسات داخل موحوطه، از آن خارج نمي‌شود. در اين حالت، كلاغ محتاطانه عمل كرده و با ترديد عمل مي‌كند. الكس تايلور زيست‌شناس گفت:
اين نتايج نشان مي‌دهد كه كلاغ‌ها زماني كه بايد براي دست‌يابي به غذا معمايي را حل كنند در حضور انسان هم به همان شكل عمل مي‌كنند.
۲- كلاغ‌ها متوجه جريان آب مي‌شونددر آزمايشي كه با يك لوله‌ي استوانه‌اي انجام شد و در PLOS One منتشر شد، دانشمندان نشان دادند كه كلاغ اسكاتلندي نه‌تنها تفاوت بين شن و آب را مي‌فهمد، بلكه متوجه حركت و جريان آب نيز مي‌شود.
در اين آزمايش، جريان آب در لوله‌ها، مانع دست‌يابي كلاغ به غذا مي‌شد و براي حل اين مشكل، كلاغ لوله‌ها را با سنگ و ديگر مواد پر كرد تا بتواند به غذا دست‌رسي پيدا كند. اين آزمايش در حالت‌ها‌ي ديگري نيز انجام شد. مثلا در هر مرحله، ارتفاع آب متفاوت بود و هر‌بار كلاغ، براي دست‌يابي راحت‌تر به غذا‌ي خود، در حد نياز كار انجام مي‌داد. به‌گفته‌ي پژوهشگران، كار اي كلاغ‌ها با كار يك كودك هفت ساله برابري مي‌كند.
كلاغ
۳- كلاغ‌ها كينه‌اي هستند و كينه و دشمني خود را به ديگر كلاغ‌ها منتقل مي‌كنندتا به‌حال فكر كرده‌ايد كه چرا پژوهشگراني كه در مورد كلاغ‌ها تحقيق مي‌كنند ماسك مي‌پوشند؟ به اين دليل كه كلاغ‌ها صورت انسان‌ها را تشخيص داده و مي‌شناسند. مخصوصا صورت افرادي كه به آن‌ها آزاري رسانده باشند.
پس اگر قصد بررسي رفتار كلاغ‌ها تحت عوامل آزار دهنده را داشتيد، صورت خود را بدون پوشش نگذاريد. اگر اين كار را انجام دهيد منتظر انتقام دسته‌ي كلاغ‌ها زماني كه شما را ببينند باشيد. اين رفتار كلاغ‌ها توسط جان مارزلوف زيست‌شناس در مقاله‌ي كوتاهي در سال ۲۰۱۱ با جزئيات آمده است.
چند سال پس از اين، مارزلوف متوجه شد كه كلاغ‌ها نه‌تنها كينه‌ي ديگران را به دل مي‌گيرند، بلكه آن را به ديگر كلاغ‌ها نيز منتقل مي‌كنند. پس از گذشت چند هفته از اين آزمايش، حدود ۲۶ درصد كلاغ‌ها از اين اتفاق با خبر شده بودند كه اين خود لزوم استفاده از ماسك هنگام انجام چنين آزمايش‌ها‌يي را نشان داد. حدود ۱۵ ماه بعد، تعداد كلاغ‌ها‌ي باخبر به ۳۰.۴ درصد رسيد. و پس از گذشت سه سال از اين ماجرا، اين رقم به ۶۶ درصد رسيد.
۴- كلاغ‌ها براي مردگانشان مراسم برگزار مي‌كنندزماني كه كلاغي مي‌ميرد، ديگر كلاغ‌ها به دور جنازه‌اش جمع شده و سر‌و‌صدا‌ي زيادي ايجاد مي‌كنند. اين رفتار تقريبا شبيه رفتار انسان‌ها است. دليل اين رفتار تا سال ۲۰۱۵ نا‌شناخته بود. در اين زمان يكي از پژوهشگران در زمينه‌ي رفتار كلاغ‌ها، به نام كايلي سوييفت، سعي در فهم دليل اين اتفاق كرد. او نتايج پژوهش‌هاي خود را در مجله‌ي Animal Behaviour منتشر كرد.
در نتيجه‌ي پژوهش‌هاي او معلوم شد كه كلاغ‌ها براي درك بيشتر و بهتر خطرات اطرافشان، به دور كلاغ مرده جمع مي‌شوند و اين كارشان واقعا هم جواب مي‌دهد. شهري به نام Chatham مركز مهاجرت كلاغ‌ها است و تعداد كلاغ‌ها در اين شهر به حدي زياد شده است كه مردم آن‌ها را با گلوله مورد هدف قرار مي‌دهند. در اين مورد كلاغ‌ها كم‌كم ياد گرفته‌اند كه به‌حدي بالا پرواز كنند تا از گلوله‌ها در امان بمانند.
۵- كلاغ‌ها به دليل هوشي كه دارند هميشه به همه بد‌گمان هستندپژوهش انجام شده در سال ۲۰۱۶ نشان مي‌دهد كه كلاغ‌ها از ويژگي به‌نام تئوري ذهن برخوردار هستند. اين تئوري به اين معناست كه آن‌ها متوجه ويژگي‌ها‌ي ذهني خود هستند و مي‌توانند توانايي ذهني ديگر موجودات را نيز تشخيص دهند و بفهمند كه ويژگي‌ها‌ي ذهني هر‌كدام از موجودات با ديگري متفاوت است.
كلاغ‌ها غذا‌ي خود را براي روز‌ها‌ي ديگر ذخيره مي‌كنند و زماني‌كه كلاغ‌ها‌ي ديگر اطرفشان باشند، اين كار را با احتياط بيش‌تر و دور از چشم ديگر كلاغ‌ها انجام مي‌دهند. براي آزمايش اين نظريه، كلاغ مورد نظر، انساني را تماشا مي‌كند كه غذا را در سوراخي مخفي مي‌كند. سپس كلاغ در اتاق تنها گذاشته مي‌شود و آزمايش در دو حالت انجام مي‌شود. حالت اول: زماني كه در سوراخ بسته باشد. در حالت دوم در سوراخ باز است و يك بلند‌گو، صدا‌ي كلاغ‌ها‌ي ديگر را پخش مي‌كند. در اين حالت، كلاغ بسيار محتاطانه عمل مي‌كند. پژوهشگران در مقاله‌ي خود گفته‌اند كه:
كلاغ‌ها در اين موقعيت فرض مي‌كنند كه صدا‌ي ديگر كلاغ‌ها واقعي باشد و با احتياط به سراغ سوراخ مي‌روند. مي‌توانيم بگوييم كه آن‌ها كلاغ‌ها‌ي ديگر را در ذهن خود مجسم مي‌كنند.
۶- كلاغ‌ها توانايي حل معما‌ها‌ي چند مرحله‌اي پيچيده را دارندآزمايش جالب اين مورد در برنامه‌اي در شبكه‌ي BBC به‌نام در ذهن حيوانات، نمايش داده‌شد. در اين آزمايش، كلاغ‌ها مورد سخت‌ترين آزمايش حيوانات قرار گرفتند.
اين معما، هشت مرحله‌ي مجزا داشت و بايد با راه‌حل خاصي به نتيجه مي‌رسيد تا كلاغ بتواند به غذا‌ي خود دست پيدا‌ كند. در اين آزمايش، كلاغ با تمامي ابزار دخيل در آزمايش آشنا است اما نمي‌داند كه براي رسيدن به غذا چگونه بايد آن‌ها را تركيب كند. اما در انتها از پس آن بر مي‌آيد.
۷- كلاغ‌ها مي‌توانند بسته به نياز خود در هر زمان، از ابزار خاص استفاده كنندكلاغ‌ها مي‌توانند از ابزار استفاده كنند. اين بسيار عالي است! اما اگر هيچ ابزاري در دسترس نباشد چه مي‌شود؟ بايد بدانيد كه آن‌ها براي خود ابزار مي‌سازند. پژوهشگران در سال ۲۰۱۵ اعلام كردند كه توانسته‌اند به‌وسيله‌ي دوربيني كه به دم يك كلاغ متصل كرده بودند، از ابزار ساختن آن‌ها در هنگام نياز و مواقع ضروري، فيلم‌برداري كنند.
كلاغ‌ها‌ي مورد فيلم‌برداري، قسمت كوچكي از شاخه‌ي درختان را شكسته، پوست روي آن را كنده و سپس جوانه‌ها‌ي سر شاخه را خم كرده و از آن به عنوان قلاب براي در آوردن غذا از نقاط صعب‌العبور استفاده مي‌كنند. يكي از پژوهشگران به نام جولين تروسيانكو در اين مورد گفت:
در يك صحنه از فيلم، كلاغ ابزار ساخته‌ي خود را از ار تفاع معيني به سمت زمين رها مي‌كند و سريعا آن را دوباره بر‌مي‌دارد تا از سالم و با استحكام بودن آن مطمئن شود. او اين‌كار را به‌منظور اطمينان از قابل استفاده‌ي دوباره بودن آن مي‌كند.
۸- كلاغ‌ها داراي قوانين اجتماعي خاصي براي تنبيه اعضاي خود‌كامه‌ي گروهشان هستندزماني كه يكي از افراد گروه به‌طور ناشايست يا ابلهانه‌اي رفتار كند، با قوانين و رفتار‌ها‌ي اجتماعي خاصي رو‌به‌رو مي‌شود. براي مثال از فيسبوك دوستانش حذف مي‌شود و پيغام‌ها‌يش بدون پاسخ باقي مي‌ماند. كلاغ‌ها فيسبوك يا پيام‌رسان‌ها‌ي ديگري ندارند؛ اما در برابر چنين افرادي در گروهشان، واكنش‌ها‌ي مخصوص خود را دارند.
در سال ۲۰۱۵، پژوهشي انجام شد كه در آن پژوهشگران دانشگاه وين اين شانس را به كلاغ‌ها دادند كه درصورت مشاركت در آزمايش، جايزه دريافت كنند. در اين آزمايش، كلاغ‌ها بايد براي دست‌يافت به غذا طنابي را بالا بكشند و غذا‌ي آن‌ها روي سكوي متصل به طناب واقع شده است.
در صورتي كه يكي از كلاغ‌ها در بالا كشيدن سكو موفق نباشد و غذا را از دست بدهد، كلاغ‌ها‌ي ديگر كه ناظر واقعه بوده‌اند، حاضر به همكاري با او نخواهند بود.
كلاغ
۹- كلاغ‌ها مي‌توانند رفتار خود‌كنترلي را تمرين كنندرفتار كلاغ‌ها تنها بر اساس غريزه نيست بلكه آن‌ها توانايي آينده‌نگري داشته و كاري را انجام مي‌دهند كه براي آينده مفيد‌تر باشد.
در سال ۲۰۱۴ پژوهشي طبق آزمايش marshmallow در دانشگاه استفورد انجام شد. اين پژوهش در مورد تاخير در احساس رضايت‌مندي در كودكان بود. اولين قدم در اين آزمايش، تشخيص اين بود كه كلاغ‌ها كدام خوراكي را بيش‌تر از بقيه دوست دارند. پژوهش‌گران براي كلاغ‌ها‌ي مورد آزمايش انواعي از خوراكي‌ها شامل انگور، نان، سوسيس و چند خوراكي ديگر آماده كردند.
در مرحله‌ي بعدي نوعي از خوراكي به آن‌ها داده شد و آن‌ها همچنين شانس مبادله‌ي خوراكي خود با خوراكي ديگري را نيز داشتند. اگر هر‌كدام از كلاغ‌ها مي‌توانستند مدتي صبر كنند و خوراكي خود را نخورند، به آن‌ها خوراكي ديگري با كيفيت بهتر داده مي‌شد.
پرندگان ترجيح مي‌دادند كمي صبر كنند تا خوراكي بهتري به آن‌ها داده شود. در بعضي موارد آن‌ها حتي تا ۱۰ دقيقه نيز براي دريافت خوراكي بهتر صبر مي‌كردند. نتيجه‌ي اين آزمايش، آينده‌نگري آن‌ها را نشان مي‌دهد.
۱۰- كلاغ‌ها مي‌توانند براي آينده برنامه‌ريزي كرده و موارد مورد نيازشان را مبادله كنندهم‌زمان با استفاده از ابزار‌ها‌ي مختلف، كلاغ‌ها متوجه ويژگي‌ها‌ي هر‌كدام از آن‌ها شده و آن‌ها را براي كار‌ها‌ي آينده‌ي خود كنار مي‌گذارند. براي برررسي اين ويژگي، پژوهش‌گران، چند ابزار به همراه يك جعبه در اختيار كلاغ‌ها قرار مي‌دهند تا آن‌ها به كمك يكي از آن‌ها جعبه را باز كنند.
حدود ۱۵ دقيقه طول مي‌كشد، تا اين‌كه كلاغ ابزار درست را باز كردن جعبع انتخاب كرده و كار خود را انجام مي‌دهد. در واقع در ۸۰ درصد موارد، كلاغ ابزار درست را انتخاب مي‌كند. ۱۷ ساعت بعد آزمايش دوباره تكرار مي‌شود و اين بار كلاغ بسيار زود‌تر از قبل و به احتمال ۹۰ درصد ابزار درست را انتخاب مي‌كند.
در قسمت بعد، كلاغ‌ها به صورتي آموزش ديده‌اند كه اگر ابزار خاصي را با يك انسان مبادله كنند، به‌جاي آن ابزار، خوراكي خوبي دريافت مي‌كنند. در اين مورد، يك سيني حاوي ابزار مورد نظر، تعدادي ابزار ديگر و تعدادي خوراكي با كيفيت پايين به كلاغ‌ها داده مي‌شود. در ۷۳ درصد مواقع، كلاغ ابزار مورد نظر را انتخاب مي‌كند. در مراحل بعد و با تكرار آزمايش، كلاغ باز هم همين كار را براي رسيدن به غذاي خوب، انجام مي‌دهد.
۱۱- كلاغ‌ها انسان‌ها‌ي مورد علاقه‌ي خود را به ياد مي‌آورندبه‌ ياد داريد كه كلاغ‌ها چگونه از ديگران كينه به دل مي‌گيرند؟ به‌همان شكل آن‌ها انسان‌ها‌يي كه با آن‌ها خوش رفتار بوده‌اند را نيز به‌ياد مي‌آورند. يكي ازموارد مشاهده شده، دختر بچه‌اي بود كه گاهي به كلاغ‌ها غذا مي‌داد و پس از مدتي كلاغ‌ها براي او اشيا‌ي براق هديه مي‌آوردند. اما در اين مورد پژوهشي هم انجام شده است.
در همان مورد آزمايش تعويض ابزار با پنير مورد‌علاقه‌ي كلاغ‌ها، دو انسان انتخاب مي‌شوند. يكي از آن‌ها هنگامي كه ابزار را از كلاغ دريافت مي‌كند، منصفانه پنير را به او مي‌دهد اما انسان دوم، هنگام دريافت ابزار، پنير را خودش مي‌خورد.
سپس بعد از يك ماه از اين ماجرا، سه انسان وارد محوطه‌ي كلاغ‌ها مي‌شوند، انسان منصف، انسان غير منصف و يك شخص ناشناس. در اين هنگام آزمايش قبلي تكرار مي‌شود اما همه‌ي كلاغ‌ها ابزار مورد نظر را به انسان منصف مي‌دهند چرا كه نمي‌خواهند مورد ظلم قرار بگيرند.
۱۲- كلاغ‌ها براي برقراري ارتباط از حركات بدن كمك مي‌گيرندكودكان قبل از آموختن حرف‌زدن، براي برقراري ارتباط از حركات بدن استفاده مي‌كنند. براي مثال به اشيايي كه مي‌خواهند اشاره مي‌كنند. اين نوع ارتباط بين ديگر موجودات ديده نشده‌بود تا اين‌كه پژوهش‌گران آن را در كلاغ‌ها مشاهده كردند. سيمون پيكا از موسسه‌ي پرنده‌شناسي ماكس پلانك و توماس باگنيار از دانشگاه وين متوجه شدند كه كلاغ‌ها از منقارشان مانند دست استفاده مي‌كنند.
آن‌ها ۳۸ مورد ارتباط ميان كلاغ‌ها را گزارش كردند كه در ۲۵ مورد آن كلاغ‌ها چيزي را برداشته و به ديگر كلاغ‌ها نشان مي‌دهند و در ۱۰ مورد ديگر، كلاغ‌ها چيزي را به ديگران مي‌دهند. يكي از پژوهشگران گفت:
اين حركات بدن خاص متوجه كلاغ‌ها‌ي با جنسيت مخالف است و پيغام‌ها‌يي را بين آن‌ها مبادله مي‌كند. در نتيجه‌ي اين پيغام‌ها، كلاغ‌ها با يك‌ديگر ارتباط برقرار مي‌كنند.
۱۳- كلاغ‌ها به بازي علاقه دارندقصد داريم شما را با اين مورد تنها بگذاريم. چرا كه تنها براي شگفتي و لذت بيشتر شما آن را در اين ليست آورديم!

منبع: zoomit.ir

۱۳ دليل عجيب مبني بر برتري زاغ‌ها و كلاغ‌ها بر ديگر پرندگان فيس‌بوك تلگرام ذخيره هوش پديده‌اي مختص انسان نيست و حيوانات در برخي موارد عملكرد شگفت‌انگيزي از خود بروز مي‌دهند.

تخفيفانمطمئنا هر كدام از شما به نوعي از حيوانات علاقمند هستيد و ممكن است حيوان مورد علاقه‌ي شما بسيار با‌هوش باشد. اما پرندگاني مانند زاغ و كلاغ بسيار خاص هستند. در‌ واقع، اين پرندگان، يكي از انواع با‌هوش‌ترين پرندگان جهان هستند. در ادامه به برخي از دلايلمان مبني بر با‌هوش بودن اين پرندگان با شكوه را ارائه مي‌كنيم.
۱- كلاغ‌ها مي‌توانند روابط علت و معلولي حوادث را درك كننددر بررسي نوعي از كلاغ‌ها‌ي اسكاتلندي، يك كلاغ در يك محوطه‌ي بسته نگه‌داري مي‌شود و براي دست‌يافتن به غذا‌ي خود بايد از يك تكه چوب استفاده كند. اين آزمايش در دو حالت انجام شد:
در حالت اول، انساني به محوطه وارد مي‌شود، به تكه چوب مخفي اشاره مي‌كند و سپس خارج مي‌شود. در اين حالت، كلاغ، با خيالي آسوده چوب را برداشته و با استفاده از آن به غذاي خود مي‌رسد. در حالت دوم، انسات داخل موحوطه، از آن خارج نمي‌شود. در اين حالت، كلاغ محتاطانه عمل كرده و با ترديد عمل مي‌كند. الكس تايلور زيست‌شناس گفت:
اين نتايج نشان مي‌دهد كه كلاغ‌ها زماني كه بايد براي دست‌يابي به غذا معمايي را حل كنند در حضور انسان هم به همان شكل عمل مي‌كنند.
۲- كلاغ‌ها متوجه جريان آب مي‌شونددر آزمايشي كه با يك لوله‌ي استوانه‌اي انجام شد و در PLOS One منتشر شد، دانشمندان نشان دادند كه كلاغ اسكاتلندي نه‌تنها تفاوت بين شن و آب را مي‌فهمد، بلكه متوجه حركت و جريان آب نيز مي‌شود.
در اين آزمايش، جريان آب در لوله‌ها، مانع دست‌يابي كلاغ به غذا مي‌شد و براي حل اين مشكل، كلاغ لوله‌ها را با سنگ و ديگر مواد پر كرد تا بتواند به غذا دست‌رسي پيدا كند. اين آزمايش در حالت‌ها‌ي ديگري نيز انجام شد. مثلا در هر مرحله، ارتفاع آب متفاوت بود و هر‌بار كلاغ، براي دست‌يابي راحت‌تر به غذا‌ي خود، در حد نياز كار انجام مي‌داد. به‌گفته‌ي پژوهشگران، كار اي كلاغ‌ها با كار يك كودك هفت ساله برابري مي‌كند.
كلاغ
۳- كلاغ‌ها كينه‌اي هستند و كينه و دشمني خود را به ديگر كلاغ‌ها منتقل مي‌كنندتا به‌حال فكر كرده‌ايد كه چرا پژوهشگراني كه در مورد كلاغ‌ها تحقيق مي‌كنند ماسك مي‌پوشند؟ به اين دليل كه كلاغ‌ها صورت انسان‌ها را تشخيص داده و مي‌شناسند. مخصوصا صورت افرادي كه به آن‌ها آزاري رسانده باشند.
پس اگر قصد بررسي رفتار كلاغ‌ها تحت عوامل آزار دهنده را داشتيد، صورت خود را بدون پوشش نگذاريد. اگر اين كار را انجام دهيد منتظر انتقام دسته‌ي كلاغ‌ها زماني كه شما را ببينند باشيد. اين رفتار كلاغ‌ها توسط جان مارزلوف زيست‌شناس در مقاله‌ي كوتاهي در سال ۲۰۱۱ با جزئيات آمده است.
چند سال پس از اين، مارزلوف متوجه شد كه كلاغ‌ها نه‌تنها كينه‌ي ديگران را به دل مي‌گيرند، بلكه آن را به ديگر كلاغ‌ها نيز منتقل مي‌كنند. پس از گذشت چند هفته از اين آزمايش، حدود ۲۶ درصد كلاغ‌ها از اين اتفاق با خبر شده بودند كه اين خود لزوم استفاده از ماسك هنگام انجام چنين آزمايش‌ها‌يي را نشان داد. حدود ۱۵ ماه بعد، تعداد كلاغ‌ها‌ي باخبر به ۳۰.۴ درصد رسيد. و پس از گذشت سه سال از اين ماجرا، اين رقم به ۶۶ درصد رسيد.
۴- كلاغ‌ها براي مردگانشان مراسم برگزار مي‌كنندزماني كه كلاغي مي‌ميرد، ديگر كلاغ‌ها به دور جنازه‌اش جمع شده و سر‌و‌صدا‌ي زيادي ايجاد مي‌كنند. اين رفتار تقريبا شبيه رفتار انسان‌ها است. دليل اين رفتار تا سال ۲۰۱۵ نا‌شناخته بود. در اين زمان يكي از پژوهشگران در زمينه‌ي رفتار كلاغ‌ها، به نام كايلي سوييفت، سعي در فهم دليل اين اتفاق كرد. او نتايج پژوهش‌هاي خود را در مجله‌ي Animal Behaviour منتشر كرد.
در نتيجه‌ي پژوهش‌هاي او معلوم شد كه كلاغ‌ها براي درك بيشتر و بهتر خطرات اطرافشان، به دور كلاغ مرده جمع مي‌شوند و اين كارشان واقعا هم جواب مي‌دهد. شهري به نام Chatham مركز مهاجرت كلاغ‌ها است و تعداد كلاغ‌ها در اين شهر به حدي زياد شده است كه مردم آن‌ها را با گلوله مورد هدف قرار مي‌دهند. در اين مورد كلاغ‌ها كم‌كم ياد گرفته‌اند كه به‌حدي بالا پرواز كنند تا از گلوله‌ها در امان بمانند.
۵- كلاغ‌ها به دليل هوشي كه دارند هميشه به همه بد‌گمان هستندپژوهش انجام شده در سال ۲۰۱۶ نشان مي‌دهد كه كلاغ‌ها از ويژگي به‌نام تئوري ذهن برخوردار هستند. اين تئوري به اين معناست كه آن‌ها متوجه ويژگي‌ها‌ي ذهني خود هستند و مي‌توانند توانايي ذهني ديگر موجودات را نيز تشخيص دهند و بفهمند كه ويژگي‌ها‌ي ذهني هر‌كدام از موجودات با ديگري متفاوت است.
كلاغ‌ها غذا‌ي خود را براي روز‌ها‌ي ديگر ذخيره مي‌كنند و زماني‌كه كلاغ‌ها‌ي ديگر اطرفشان باشند، اين كار را با احتياط بيش‌تر و دور از چشم ديگر كلاغ‌ها انجام مي‌دهند. براي آزمايش اين نظريه، كلاغ مورد نظر، انساني را تماشا مي‌كند كه غذا را در سوراخي مخفي مي‌كند. سپس كلاغ در اتاق تنها گذاشته مي‌شود و آزمايش در دو حالت انجام مي‌شود. حالت اول: زماني كه در سوراخ بسته باشد. در حالت دوم در سوراخ باز است و يك بلند‌گو، صدا‌ي كلاغ‌ها‌ي ديگر را پخش مي‌كند. در اين حالت، كلاغ بسيار محتاطانه عمل مي‌كند. پژوهشگران در مقاله‌ي خود گفته‌اند كه:
كلاغ‌ها در اين موقعيت فرض مي‌كنند كه صدا‌ي ديگر كلاغ‌ها واقعي باشد و با احتياط به سراغ سوراخ مي‌روند. مي‌توانيم بگوييم كه آن‌ها كلاغ‌ها‌ي ديگر را در ذهن خود مجسم مي‌كنند.
۶- كلاغ‌ها توانايي حل معما‌ها‌ي چند مرحله‌اي پيچيده را دارندآزمايش جالب اين مورد در برنامه‌اي در شبكه‌ي BBC به‌نام در ذهن حيوانات، نمايش داده‌شد. در اين آزمايش، كلاغ‌ها مورد سخت‌ترين آزمايش حيوانات قرار گرفتند.
اين معما، هشت مرحله‌ي مجزا داشت و بايد با راه‌حل خاصي به نتيجه مي‌رسيد تا كلاغ بتواند به غذا‌ي خود دست پيدا‌ كند. در اين آزمايش، كلاغ با تمامي ابزار دخيل در آزمايش آشنا است اما نمي‌داند كه براي رسيدن به غذا چگونه بايد آن‌ها را تركيب كند. اما در انتها از پس آن بر مي‌آيد.
۷- كلاغ‌ها مي‌توانند بسته به نياز خود در هر زمان، از ابزار خاص استفاده كنندكلاغ‌ها مي‌توانند از ابزار استفاده كنند. اين بسيار عالي است! اما اگر هيچ ابزاري در دسترس نباشد چه مي‌شود؟ بايد بدانيد كه آن‌ها براي خود ابزار مي‌سازند. پژوهشگران در سال ۲۰۱۵ اعلام كردند كه توانسته‌اند به‌وسيله‌ي دوربيني كه به دم يك كلاغ متصل كرده بودند، از ابزار ساختن آن‌ها در هنگام نياز و مواقع ضروري، فيلم‌برداري كنند.
كلاغ‌ها‌ي مورد فيلم‌برداري، قسمت كوچكي از شاخه‌ي درختان را شكسته، پوست روي آن را كنده و سپس جوانه‌ها‌ي سر شاخه را خم كرده و از آن به عنوان قلاب براي در آوردن غذا از نقاط صعب‌العبور استفاده مي‌كنند. يكي از پژوهشگران به نام جولين تروسيانكو در اين مورد گفت:
در يك صحنه از فيلم، كلاغ ابزار ساخته‌ي خود را از ار تفاع معيني به سمت زمين رها مي‌كند و سريعا آن را دوباره بر‌مي‌دارد تا از سالم و با استحكام بودن آن مطمئن شود. او اين‌كار را به‌منظور اطمينان از قابل استفاده‌ي دوباره بودن آن مي‌كند.
۸- كلاغ‌ها داراي قوانين اجتماعي خاصي براي تنبيه اعضاي خود‌كامه‌ي گروهشان هستندزماني كه يكي از افراد گروه به‌طور ناشايست يا ابلهانه‌اي رفتار كند، با قوانين و رفتار‌ها‌ي اجتماعي خاصي رو‌به‌رو مي‌شود. براي مثال از فيسبوك دوستانش حذف مي‌شود و پيغام‌ها‌يش بدون پاسخ باقي مي‌ماند. كلاغ‌ها فيسبوك يا پيام‌رسان‌ها‌ي ديگري ندارند؛ اما در برابر چنين افرادي در گروهشان، واكنش‌ها‌ي مخصوص خود را دارند.
در سال ۲۰۱۵، پژوهشي انجام شد كه در آن پژوهشگران دانشگاه وين اين شانس را به كلاغ‌ها دادند كه درصورت مشاركت در آزمايش، جايزه دريافت كنند. در اين آزمايش، كلاغ‌ها بايد براي دست‌يافت به غذا طنابي را بالا بكشند و غذا‌ي آن‌ها روي سكوي متصل به طناب واقع شده است.
در صورتي كه يكي از كلاغ‌ها در بالا كشيدن سكو موفق نباشد و غذا را از دست بدهد، كلاغ‌ها‌ي ديگر كه ناظر واقعه بوده‌اند، حاضر به همكاري با او نخواهند بود.
كلاغ
۹- كلاغ‌ها مي‌توانند رفتار خود‌كنترلي را تمرين كنندرفتار كلاغ‌ها تنها بر اساس غريزه نيست بلكه آن‌ها توانايي آينده‌نگري داشته و كاري را انجام مي‌دهند كه براي آينده مفيد‌تر باشد.
در سال ۲۰۱۴ پژوهشي طبق آزمايش marshmallow در دانشگاه استفورد انجام شد. اين پژوهش در مورد تاخير در احساس رضايت‌مندي در كودكان بود. اولين قدم در اين آزمايش، تشخيص اين بود كه كلاغ‌ها كدام خوراكي را بيش‌تر از بقيه دوست دارند. پژوهش‌گران براي كلاغ‌ها‌ي مورد آزمايش انواعي از خوراكي‌ها شامل انگور، نان، سوسيس و چند خوراكي ديگر آماده كردند.
در مرحله‌ي بعدي نوعي از خوراكي به آن‌ها داده شد و آن‌ها همچنين شانس مبادله‌ي خوراكي خود با خوراكي ديگري را نيز داشتند. اگر هر‌كدام از كلاغ‌ها مي‌توانستند مدتي صبر كنند و خوراكي خود را نخورند، به آن‌ها خوراكي ديگري با كيفيت بهتر داده مي‌شد.
پرندگان ترجيح مي‌دادند كمي صبر كنند تا خوراكي بهتري به آن‌ها داده شود. در بعضي موارد آن‌ها حتي تا ۱۰ دقيقه نيز براي دريافت خوراكي بهتر صبر مي‌كردند. نتيجه‌ي اين آزمايش، آينده‌نگري آن‌ها را نشان مي‌دهد.
۱۰- كلاغ‌ها مي‌توانند براي آينده برنامه‌ريزي كرده و موارد مورد نيازشان را مبادله كنندهم‌زمان با استفاده از ابزار‌ها‌ي مختلف، كلاغ‌ها متوجه ويژگي‌ها‌ي هر‌كدام از آن‌ها شده و آن‌ها را براي كار‌ها‌ي آينده‌ي خود كنار مي‌گذارند. براي برررسي اين ويژگي، پژوهش‌گران، چند ابزار به همراه يك جعبه در اختيار كلاغ‌ها قرار مي‌دهند تا آن‌ها به كمك يكي از آن‌ها جعبه را باز كنند.
حدود ۱۵ دقيقه طول مي‌كشد، تا اين‌كه كلاغ ابزار درست را باز كردن جعبع انتخاب كرده و كار خود را انجام مي‌دهد. در واقع در ۸۰ درصد موارد، كلاغ ابزار درست را انتخاب مي‌كند. ۱۷ ساعت بعد آزمايش دوباره تكرار مي‌شود و اين بار كلاغ بسيار زود‌تر از قبل و به احتمال ۹۰ درصد ابزار درست را انتخاب مي‌كند.
در قسمت بعد، كلاغ‌ها به صورتي آموزش ديده‌اند كه اگر ابزار خاصي را با يك انسان مبادله كنند، به‌جاي آن ابزار، خوراكي خوبي دريافت مي‌كنند. در اين مورد، يك سيني حاوي ابزار مورد نظر، تعدادي ابزار ديگر و تعدادي خوراكي با كيفيت پايين به كلاغ‌ها داده مي‌شود. در ۷۳ درصد مواقع، كلاغ ابزار مورد نظر را انتخاب مي‌كند. در مراحل بعد و با تكرار آزمايش، كلاغ باز هم همين كار را براي رسيدن به غذاي خوب، انجام مي‌دهد.
۱۱- كلاغ‌ها انسان‌ها‌ي مورد علاقه‌ي خود را به ياد مي‌آورندبه‌ ياد داريد كه كلاغ‌ها چگونه از ديگران كينه به دل مي‌گيرند؟ به‌همان شكل آن‌ها انسان‌ها‌يي كه با آن‌ها خوش رفتار بوده‌اند را نيز به‌ياد مي‌آورند. يكي ازموارد مشاهده شده، دختر بچه‌اي بود كه گاهي به كلاغ‌ها غذا مي‌داد و پس از مدتي كلاغ‌ها براي او اشيا‌ي براق هديه مي‌آوردند. اما در اين مورد پژوهشي هم انجام شده است.
در همان مورد آزمايش تعويض ابزار با پنير مورد‌علاقه‌ي كلاغ‌ها، دو انسان انتخاب مي‌شوند. يكي از آن‌ها هنگامي كه ابزار را از كلاغ دريافت مي‌كند، منصفانه پنير را به او مي‌دهد اما انسان دوم، هنگام دريافت ابزار، پنير را خودش مي‌خورد.
سپس بعد از يك ماه از اين ماجرا، سه انسان وارد محوطه‌ي كلاغ‌ها مي‌شوند، انسان منصف، انسان غير منصف و يك شخص ناشناس. در اين هنگام آزمايش قبلي تكرار مي‌شود اما همه‌ي كلاغ‌ها ابزار مورد نظر را به انسان منصف مي‌دهند چرا كه نمي‌خواهند مورد ظلم قرار بگيرند.
۱۲- كلاغ‌ها براي برقراري ارتباط از حركات بدن كمك مي‌گيرندكودكان قبل از آموختن حرف‌زدن، براي برقراري ارتباط از حركات بدن استفاده مي‌كنند. براي مثال به اشيايي كه مي‌خواهند اشاره مي‌كنند. اين نوع ارتباط بين ديگر موجودات ديده نشده‌بود تا اين‌كه پژوهش‌گران آن را در كلاغ‌ها مشاهده كردند. سيمون پيكا از موسسه‌ي پرنده‌شناسي ماكس پلانك و توماس باگنيار از دانشگاه وين متوجه شدند كه كلاغ‌ها از منقارشان مانند دست استفاده مي‌كنند.
آن‌ها ۳۸ مورد ارتباط ميان كلاغ‌ها را گزارش كردند كه در ۲۵ مورد آن كلاغ‌ها چيزي را برداشته و به ديگر كلاغ‌ها نشان مي‌دهند و در ۱۰ مورد ديگر، كلاغ‌ها چيزي را به ديگران مي‌دهند. يكي از پژوهشگران گفت:
اين حركات بدن خاص متوجه كلاغ‌ها‌ي با جنسيت مخالف است و پيغام‌ها‌يي را بين آن‌ها مبادله مي‌كند. در نتيجه‌ي اين پيغام‌ها، كلاغ‌ها با يك‌ديگر ارتباط برقرار مي‌كنند.
۱۳- كلاغ‌ها به بازي علاقه دارندقصد داريم شما را با اين مورد تنها بگذاريم. چرا كه تنها براي شگفتي و لذت بيشتر شما آن را در اين ليست آورديم!

منبع: zoomit.ir

نظرات این مطلب

تعداد صفحات : 5

درباره ما
موضوعات
آمار سایت
  • کل مطالب : 69
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • بازدید امروز : 3
  • بازدید کننده امروز : 1
  • باردید دیروز : 15
  • بازدید کننده دیروز : 0
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 108
  • بازدید ماه : 26
  • بازدید سال : 11909
  • بازدید کلی : 2981868
  • <
    اطلاعات کاربری
    نام کاربری :
    رمز عبور :
  • فراموشی رمز عبور؟
  • خبر نامه


    معرفی وبلاگ به یک دوست


    ایمیل شما :

    ایمیل دوست شما :



    کدهای اختصاصی